Kenapa tak boleh minum berdiri ?

Bukan orang lain, tapi, Rasulullah S.A.W sendiri melarang kita minum air berdiri.
Mengikut kajian perubatan, dalam tubuh kita terdapat sejenis penapis dipanggil sfringer. Saringan tersebut terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri.
Air yang kita minum belum 100% steril untuk diolah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yang tidak tersaring oleh sfringer akan terus masuk ke kantung kencing. Ini boleh menyebabkan penyakit kristal ginjal. Sebab itulah kita dilarang untuk minum sambil berdiri.


Berbeza pula dengan air zam-zam.

Mengapa Rasulullah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri ?

Menurut kajian pakar, air zam-zam mengandungi fluorida yang memiliki daya efektif membunuh kuman. Ia juga ia mengandungi kalsium dan garam magnesium yang tinggi berbanding air biasa. Dari segi saintifik, air zam-zam bersifat alkali. Sifat ini membolehkan air zam-zam meneutralkan asid hidroklorik yang terhasil di dalam perut dan mengurangkan pedih ulu hati. Jadi inilah sebab Rasulullah minum air zam-zam berdiri supaya air tersebut cepat dapat meneutralkan asid yang terhasil dalam perut.

Setiap apa yang disyariatkan pasti ada sebab musababnya yang tersendiri. Terpulanglah pada akal untuk mengkaji dan menilainya.


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation... Jangan tunggu lagi!!

Labels: ,